Etika perniagaan secara mudah
bermaksud, berniaga dengan menjaga adab, peraturan dan juga kepentingan
(maslahat) bersama.
Antara ciri-ciri etika perniagaan yang baik ialah :
JUJUR
Seorang peniaga atau sebuah
perniagaan tidak akan menipu para pelanggan mereka. Mereka bercakap apa yang
benar dan menyatakan kekurangan barangan jika ada, sebaliknya tidak
menyembunyikannya.
Peniaga yang jujur juga menjual
barangan yang baik-baik sahaja dan tidak menjual sesuatu yang sudah rosak atau
sudah tidak boleh dipakai lagi tanpa pengetahuan pembeli. Umpama menjual buah,
mereka sama-sekali tidak mencampur-adukkan dengan buah-buah yang buruk bersama
dengan yang baik.
TIDAK MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Sebuah perniagaan yang baik bukan
hanya mahu keuntungan semata-mata. Hakikatnya berniaga adalah salah satu cabang
usaha yang mulia kerana ia memenuhi kehendak dan keperluan manusia. Dari asas
kefahaman itulah, usahawan atau peniaga yang beretika lebih mementingkan
kesenangan orang lain.
Tidaklah bermakna tidak perlu
untung jika beretika, tetapi selain mendapat keuntungan, para pelanggan juga
mendapat manfaat yang baik daripada barang yang dijual tersebut.
MENJUAL BARANG YANG HALAL SAHAJA
Di dalam Islam, salah satu aspek
yang diutamakan ialah barangan yang bermanfaat, bersih atau dalam bahasa yang
mudah, bukan sesuatu yang membahayakan.
Halal ini bukan hanya untuk orang
Islam semata-mata, tetapi ia amat sesuai untuk semua manusia di dunia ini
kerana ia menjaga manusia daripada kemelaratan diri dan jiwa.
Maka, para peniaga yang beretika
perlulah menjual atau meniagakan sesuatu yang bermanfaat sahaja dan jangan
sesekali melibatkan diri dengan perniagaan yang haram di sisi Agama. Contohnya
menjual dadah, barangan curi, makanan yang jelas diharamkan oleh Agama dan apa
sahaja yang membahayakan para pembeli.
TIADA UNSUR JUDI, RIBA,
MERAGUKAN ATAU PERKARA MERUGIKAN SEBELAH PIHAK
Sebuah perniagaan yang mempunyai
etika yang baik ialah tidak mengenakan apa-apa faedah (bunga/riba) kepada para
pelanggannya, bahkan memberikan kemudahan yang bersesuaian.
Dalam aspek yang lain pula
contohnya seperti harga. Seorang peniaga yang baik sama-sekali tidak cuba
meletakkan harga yang tidak masuk akal atau dalam bahasa yang lain, harga yang
mencekik darah.
TIDAK MEMONOPOLI
Perkara ini amat ditegah di dalam
Islam. Jika mengikut etika perniagaan yang baik, seorang peniaga tidak harus
memonopoli sesuatu barangan. Sebaliknya Islam menggalakkan saling bantu
membantu di antara satu sama lain.
Contoh monopoli di sini ialah
seperti sebuah perniagaan menggunakan segala kuasa yang ada pada mereka untuk
menaikkan harga, atau menyalahgunakan kekuatan yang mereka ada untuk menyekat
orang lain melakukan sesuatu yang sama seperti mereka. Akhirnya, hanya mereka
sahaja yang untung dan orang lain hanya dieksploitasi sewenangnya.
Di dalam perniagaan, hubungan yang
wujud bukan hanya peniaga dan pembeli, malah peniaga dengan peniaga yang lain
juga perlu menjalinkan satu hubungan yang baik. Bersaing secara baik dan saling
membantu jika peniaga yang lain menghadapi masalah.
KESIMPULAN
Itulah beberapa ciri etika
perniagaan yang baik dari sudut pandangan Agama Islam yang bukan hanya untuk
yang beragama Islam sahaja, malah ia adalah untuk semua manusia di dunia ini.
Jelas, etika perniagaan terutama di
dalam pandangan Islam amat menekankan kepentingan dan kebaikan kedua-dua belah
pihak iaitu peniaga itu sendiri dengan si pelanggan atau seluruh manusia secara
amnya.
No comments:
Post a Comment