Kualiti biasanya diertikan sebagai kecemerlangan, keunggulan, ketinggian
nilai dan mutu. Dalam konteks produk yang dipasarkan dan perkhidmatan yang
ditawarkan pula, kualiti sering dilihat dari sudut keupayaan untuk dipasarkan.
Hal ini bermakna bahawa sesuatu produk itu dikatakan berkualiti apabila
mempunyai nilai komersial, sesuai dengan kemahuan pelanggan, kompetitif, dan
tidak mempunyai sebarang cela sehingga dapat diniagakan serta mendatangkan
keuntungan kepada pihak yang menghasilkannya.
Crosby berpendapat bahawa kualiti ialah penghasilan produk atau
perkhidmatan tanpa kecacatan dan kerosakan (zero defect). Shingo juga merujuk
kualiti sebagai penghasilan produk tanpa kecacatan. Walau bagaimanapun, selain
tiada kecacatan pada produk yang dihasilkan, shingo juga menekankan pentingnya
dikurangkan kesilapan secara berterusan semasa proses pengeluaran produk.
Bagi tokoh kualiti Peters menyatakan istilah kecemerlangan (excellence)
digunakan sebagai menggantikan isitilah kualiti. Bagi beliau, kualiti atau
kecemerlangan bermaksud memberikan tumpuan kepada pelanggan, termasuk mengambil
kira keinginan, kehendak dan pandangan mereka sepanjang proses pengeluaran
produk.
Definisi kualiti yang dikemukakan oleh tokoh kualiti ini sekalipun
pelbagai, semuanya bertitik tolak daripada premis memenuhi kehendak dan
kemahuan pelanggan. Dengan berasaskan pandangan tokoh kualiti ini, beberapa
badan kualiti yang berautoriti di dunia mengemukakan definisi kualiti yang
lebih khusus dan jelas.
Dalam kahian ontology Islam, penekanan terhadap sesuatu perkara yang
tidak sahaja diberikan kepada aspek yang dapat diukur secara kuantitatif.
Ontologi yang dimaksudkan di sini ialah cabang kepada ilmu falsafah yang
mengemukakan pengkonsepsian dan pencirian mengenai sesuatu perkara. Dari
perspektif Islam, perbicangan tentang sesuatu konsep dan ciri perlu mengambil
kira, bahkah mengutamakan aspek kualitatif yang tidak dapat diukur secara
kuantitatif. Antara aspek yang dimaksudkan dan sangat relevan dengan pengurusan
pengeluaran produk serta pemberian perkhidmatan termasuklah kehalalan dan nilai
manfaat produk atau perkhidmatan yang dihasilkan menurut perspektif Islam.
Dalam Islam, pengukuran kebersihan dari sudut fiqah bukan sahaja
mengambil kira pandangan mata kasar, tetapi juga cara pembersihannya, iaitu
sudah benar-benar suci sumber perolehannya, sama ada daripada sumber yang halal
ataupun haram, bahkan kedudukan produk itu sendiri, sama ada benar-benar produk
yang halalan tayyiban atau sebaliknya. Tuntutan terhadap aspek kebersihan ini
ditekankan dalam Islam sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
“Hai
sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik daripada apa-apa yang terdapat
di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; kerana
sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang nyata bagimu.”
(Surah al-Bawarah 2:168)
“Hai
orang-orang yang beriman, makanlah antara rezeki yang baik-baik yang Kami
berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar hanya
kepada-Nya kamu menyembah.”
(Surah al-Baqarah 2:72)
Sementara itu, pengukuran kebersihan dari sudut tasawuf pula mengambil
kira kualiti kebersihan dari aspek bersih daripada sebarang unsur yang
syubahat. Perkara syubahat merupakan perkara yang meragukan atau yang tidak
jelas halal atau haramnya. Berkaitan dengan hal ini, terdapat hadis yang
terjemahan seperti yang berikut:
Daripada
Abu ‘Abdullah an-Nu’man bin Bashir berkara, Rasulullah SAW bersabda
“Sesungguhnya yang halal itu telah nyata, dan yang haram juga telah nyata, dan
antara kedua-duanya merupakan perkara-perkara yang meragukan, yang kebanyakan orang ramai tidak mengetahui. Orang yang memelihara diri
daripada perkara-perkara yang meragukan itu, samalah seperti orang yang telah
melindungi agamanya dan kehormatannya. Orang yang tergelincir ke dalam
perkara-perkara yang meragukan itu akan tergelincir pula ke dalam yang haram
laksana seorang penggembala di sekitar tempat larangan.”
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Kualiti produk dan perkhidmatan menurut sudut pandangan Islam bukan
sahaja menekankan aspek pemenuhan kemahuan dan kehendak pelanggan dari sudut
lahiriah atau aspek pemenuhan kemahuan dan kehendak pelanggan dari sudut
lahiriah atau aspek keupayaan untuk dikomersialkan dan dipasarkan.
(oleh: Fadzila Azni Ahmad, Majalah Dewan Ekonomi keluaran Disember 2013)
No comments:
Post a Comment