Tanggungjawab syarikat adalah tindakan dan dasar syarikat
dalam berinteraksi yang didasarkan pada etika. Secara umumnya, etika difahami
sebagai peraturan tentang prinsip dan nilai moral yang mengarahkan perilaku
seseorang atau kumpulan masyarakat mengenai baik atau buruk dalam mengambil
keputusan. Menurut Jones, etika berkaitan dengan nilai - nilai dalaman yang
merupakan sebahagian dari budaya syarikat dan membentuk keputusan yang berkaitan
dengan tanggungjawab sosial.
Terdapat 3 pendekatan dalam pembentukan tanggungjawab sosial :
1. Pendekatan moral
iaitu tindakan yang didasarkan kepada prinsip kesatuan.
2. Pendekatan
kepentingan bersama iaitu bahawa kebijakkan moral harus berdasarkan
terhadap standard kebersamaan, kewajaran dan kebebasan yang bertanggungjawab.
3. Dasar bermanfaat adalah
tanggungjawab sosial yang didasarkan pada nilai apa yang dilakukan syarikat
dapat menghasilkan manfaat besar bagi pihak berkepentingan secara adil.
Berjaya atau tidaknya sesuatu program itu merupakan
tanggungjawab syarikat dan ia sangat bergantung pada perjanjian pihak-pihak
yang berkepentingan. Pihak - pihak yang berkepentingan yang terlibat dalam
proses pengeluaran tindakannya di satu sisi dapat menyokong prestasi syarikat
tapi di sisi lain boleh menjadi pengganggu kerana setiap pihak mempunyai
kriteria tanggungjawab yang berbeza yang disebabkan kepentingan yang berbeza
pula.
Mengendalikan reaksi terhadap tuntutan sosial
Dalam kaitan ini , para ilmuan pentadbiran , pengurusan
dan organisasi telah membangunkan sebuah model respon yang boleh dipilih
syarikat ketika mereka menghadapi sesuatu masalah sosial. Model - model
tersebut adalah : obstruktif , defensive , akomodatif , dan proaktif.
Model obstruktif - adalah respon terhadap tuntutan masyarakat di mana
organisasi menolak tanggungjawab, menolak keabsahan dari bukti-bukti
pelanggaran, dan memunculkan usaha untuk merintangi penyelidikan .
Model defensif - adalah bentuk respon terhadap tuntutan masyarakat di
mana syarikat mengakui kesalahan yang berkaitan dengan ketelanjuran atau
kelalaian tetapi tidak bertindak obstruktif.
Model akomodatif - adalah bentuk respon terhadap masyarakat di mana
syarikat melaksanakan atau memberi tanggungjawab sosial atau tindakannya
selaras dengan kepentingan awam.
Model Proaktif - adalah respon terhadap permintaan sosial di mana
organisasi berbeza melalui keupayaan mempelajari tanggungjawabnya kepada
masyararakat dan melakukan tindakan yang diperlukan tanpa tekanan dari mereka.
No comments:
Post a Comment