Pages

Tuesday 21 January 2014

DIMENSI TANGGUNGJAWAB SOSIAL

Terdapat 4 (empat) dimensi utama dalam tanggungjawab sosial iaitu terhadap pengguna, pekerja, persekitaran dan komuniti yang merangkumi masyarakat, kerajaan serta golongan yang tidak bernasib baik.

i.                    Tanggungjawab sosial terhadap pengguna


Termasuk dalam soal pemasaran dan pengiklanan. Pemujukan promosi dan tuntutan jualan perlulah dengan cara yang benar tanpa penipuan dan tidak memutarbelitkan fakta sebenar tentang barangan. Produk yang diperdagangkan hendaklah selamat digunakan dan tidak lapuk tarikh penggunaan, pada harga yang berpatutan serta pembungkusan label yang dibuat memberitahu tentang kegunaan produk dengan tepat dan mudah difahami pengguna sambil menjamin kualiti penghasilan.

ii.                  Tanggungjawab sosial terhadap pekerja
Termasuk jaminan kesihatan dan keselamatan semasa bekerja, perlindungan daripada peralatan yang berbahaya, perlindungan dan bahan kimia toksid, polisi gaji, upah, imbuhan-imbuhan lain yang adil dan komprehensif, perlindungan pendapatan dan insuran dan faedah-faedah tentang kemajuan kerjaya dan persaraan, penstrukturan semua tugas-tugas rutin, waktu kerja yang fleksibel, polisi ‘pintu terbuka’ untuk rayuan dan maklum balas serta umumnya menjaga kebajikan sosial para pekerja sambil mewujudkan suasana harmoni sesama mereka.

iii.                Tanggungjawab sosial terhadap persekitaran
Termasuk pekaksanaan polisi ke arah persekitaran selamat seperti membersihkan semula sumber-sumber pencemaran industri dengan mengurangkan pelepasan gas beracun dan mengelakkan pencemaran udara, penghapusan pembuangan bahan dalam air dan persekitaran, pemasangan peralatan termoden untuk pencemaran, pengawalan bunyi bising yang berlebihan serta mewujudkan program pembuangan sisa industry yang selamat dan berkesan.

iv.                Tanggungajwab sosial terhadap komuniti
Menyediakan suasana aman serta mewujudkan suasana bermasyarakat yang selamat. Sektor perniagaan boleh membantu di dalam pendidikan seperti memberi bantuan kewangan, menyalurkan kepakaran atau sumber manusia untuk membantu institusi setempat serta perusahaan kecil serta melibatkan diri di dalam program-program pembandaran serta penyediaan kemudahan asas dan riadah.

            Di waktu yang sama, memberi perhatian kepada golongan yang tidak bernasib baik, termasuk golongan tua, penganggur, bekas banduan, bekas penagih dadah, cacat akal, cacat angota serta kumpulan terpinggir termasuk golongan minorti dan wanita.

Sektor perniagaan juga perlu bekerjasama dengan kerajaan di dalam menguatkuasakan aktiviti perniagaan beretika, telus dan terbuka.

No comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates