Pages

Thursday 9 January 2014

Maksud "AGENDA"

Apabila disebut 'Agenda', lebih kepada menyatakan sesuatu program atau mesyuarat yang bersifat formal.  Sesuatu Agenda mempunyai beberapa perkara untuk dibincangkan di dalam mesyuarat yang diadakan untuk sesebuah organisasi. Kumpulan Agenda telah merungkaikan beberapa perkara yang tersirat di sebalik nama "AGENDA" tersebut.

Huraian :-

A         :  Accountability (Tanggungjawab)

Tanggungjawab bermaksud komited kepada nilai, visi, misi, etika dan matlamat organisasi dan mengenepikan kepentingan diri dan perasaan peribadi. Melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab dan dedikasi serta bertanggungjawab di dalam hal-hal berkaitan dengan tugas yang dilaksanakan serta mengutamakan matlamat, objektif dan tuntutan tanggungjawab sosial. Komited, berdisiplin dan dedikasi serta berwibawa.

G         :  Good (Baik)

Baik bermasuk menghasilkan sesuatu atau melaksanakan tugas dengan sebaik mungkin serta berkualiti. Melayan pelanggan dengan sifat baik dan berhemah. Memenuhi tuntutan masyarakat terhadap tanggungjawab sosial. Sentiasa  sabar, ikhlas dan adil serta bijaksana. Berbudi sederhana & bersyukur.

E     :   Excellence (Cemerlang)

Cemerlang bermaksud 'go beyond' yakni memenuhi kehendak yang tidak terungkap oleh pelanggan, menangani  cabaran yang belum tiba dan melepasi rekod sedia ada. Cemerlang bermakna melepasi aras kualiti dan mewujudkan  paras pencapaian baharu rekod sedia ada. Cemerlang bermakna melepasi aras kualiti dan mewujudkan aras pencapaian baharu untuk dikejar oleh pesaing. Mempunyai wawasan, utamakan kualiti dan peka dengan arus globalisasi.

N        :   Natural (Semulajadi)

Semulajadi bermaksud melakukan tanggungjawab sosial mengikut konsep Islam dan berpandukan Al-Quran dan hadis Nabi Muhammad swt.  Memelihara alam semulajadi dengan sebaik-baiknya agar semua masyarakat dapat menikmatinya dan keselamatan terpelihara. Sentiasa bersikap mesra pelanggan dan berbudi bahasa.

D         :   Dynamic (Dinamik)

Salah satu hal yang berkaitan dengan dinamik ialah 'kerja'. Iaitu melaksanakan  tugas sebagaimana yang ditetapkan atau diarahkan. Kerja mengutamakan kepatuhan kepada arahan.  Ukuran kerja ialah kecekapan dan oleh itu dinamik di dalam melaksanakan sesuatu tugas akan menghasilkan keberkesanan dan kepuasan serta kejayaan penghasilan matlamat tersebut.

A         :   Alternative (Pilihan)
                       
Pilihan bermasuk di dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan, pelbagai alternatif boleh diambil dan dilakukan agar dapat mencapai matlamat dan melepasi aras kualiti sesuatu produk yang hendak dihasilkan.  Bersedia untuk melaksanakan idea baharu, bersedia untuk menggunakan cara gaya baharu dan menyempurnakan tanggungjawab, bersedia menjayakan transformasi mengikut etika yang ditetapkan. Bertindak berdasarkan fakta, proaktif, inovatif dan berdaya saing.

No comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates